Noční můra jménem COVID-19. Co bude až se probudíme?

Jak jako firma vyváznout živí?

Když Čína hlásila první nakažené, snad nikoho v té době nenapadlo, že za několik měsíců přijde den, kdy se téma COVID-19 bude týkat každého z nás. Velkou skupinu, kterou virová pandemie nekompromisně zasáhla, tvoří podnikatelé. Co dělat, aby se pro ně COVID-19 nestal tou poslední překážkou v jejich dlouhé cestě za úspěchem?

Jak jako firma vyváznout živí?

Situace tížící v posledních týdnech téměř celý svět je nečekaným zvratem v životě nás všech. Nejistota z toho, co přijde, až tohle skončí, visí nevyhnutelně ve vzduchu. Některé trápí více, některé méně. V případě zaměstnanců leží odpovědnost v rukách zaměstnavatele. Pokud dojde k propouštění, má zaměstnanec společně s výpovědí nárok na odstupné. Podnikatelé jsou zodpovědní sami za sebe a v momentě, kdy jsou bez práce, jsou zároveň také bez peněz.

Pro některé firmy, které mají pro případy nouze vybudované dostatečné finanční rezervy, nemusí být několika měsíční výpadek z pracovního tempa zničující, avšak zejména pro začínající či menší podnikatele může pozastavení činnosti znamenat podnikatelskou sebevraždu.

Být, či nebýt solidární?

Jsou podnikatelé, kterým vzniklá pandemie udělala čáru přes rozpočet, a pak jsou tu podnikatelé, kteří se rozhodli své kolegy podpořit, a s prodejem svých produktů přestali ve jménu solidarity. Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly a v případě zvýšení rizika ekonomické recese to platí dvojnásob.Podpora pro všechny, které nečekaná situace ochromila je na místě, avšak soucit by neměl zastínit a pohřbít energii a úsilí vložené do vlastního podnikání. Teprve silný jedinec může pomáhat růst ostatním.

Ti z nás, kteří se o svou práci bát nemusí a mají stálý příjem, můžou ostatním podnikatelům a zároveň také celé ekonomice pomoct například tím, že si předplatí služby kadeřnice či masérky či zakoupením výrobků od drobných živnostníků.

Podnikatelé, kteří se doposud vyhýbali přechodu z offline prostředí do online světa, můžou tuto situaci vnímat jako výzvu a své podnikání posunout o úroveň dál, blíž ke svým zákazníkům.

Autor: Monika Smetanová
Foto: pixabay.com